Vyberte možnost Stránka

Kdy a jak (ne)použít štítky na obsahovém webu? Tipy, nejčastější chyby, a význam v oblasti SEO

Kdy a jak (ne)použít štítky na obsahovém webu? Tipy, nejčastější chyby, a význam v oblasti SEO
Rate this post

Používání tagů v rámci obsahových webů bývá diskutabilní, ale určitě má svůj význam. To platí zejména pro případ, že jsou používány správně. Co je ale špatné, a co správné použití tohoto způsobu kategorizace obsahu? Záleží především na strategické tvorbě a střízlivém managementu. A v neposlední řadě i na vyhýbání se obvyklým chybám, díky kterým mohou štítky nadělat víc škody, než užitku. 

Obsah článku

Co jsou to štítky

Před otevřením specifické problematiky použití štítků je dobré ujasnit si, o co se jedná. Tagy jsou slova či fráze popisující a zároveň i propojující určitou část obsahu webu.

Stejně jako různé sekce, kategorie nebo položky v menu, tagy umožňují třídění nejrůznějšího obsahu dle rozličných kritérií.

Na rozdíl od dalších jmenovaných ale bývá jejich spektrum užší, čímž nabízejí nový úhel pohledu na řazení obsahu. Jejich tvorba často bývá založena na klíčových slovech, nebo mohou samy klíčovými slovy být. Představují tedy navíc i frázi, jejímž zadáním do vyhledávače se návštěvník mohl na stránky dostat. 

Proč jsou vlastně tak důležité?

Mohou spojovat stránky, které se dle kategorií či sekcí na webu mohou zdát jako nesouvisející. Z hlediska obsažených informací ale přímo souviset můžou. Návštěvníkovi stránek tím pomohou ve vyhledávání specifičtějšího obsahu napříč širšími kategoriemi webu.

Kromě samotné možnosti specifičtějšího třídění obsahu přidávají tagy i na celkové přehlednosti webu. Z velké míry ale tento efekt závisí na tom, jak je použijete, na jejich počtu, a také na otázce, jaké uspořádání budou mít podstránky štítků. 

Štítky a SEO

V předchozím odstavci jsme se zaobírali významem tagů především z pohledu čtenáře. Tyto ale mohou mít i další benefit, kterým je zlepšení stránek z hlediska optimalizace www.

Dobře strukturované podstránky štítků mají potenciál představovat relevantní obsah jak pro vyhledávač, tak pro uživatele.

A behaviorální faktory uživatelů i relevance stránek z jejich pohledu jsou střípky mozaiky, které se do optimalizace promítají. 

Podstránky štítků

Hromadění množství tagů, jejichž podstránkou je pouze jednoduchý výpis článků, videí či čehokoliv dalšího, je z hlediska optimalizace jednoznačným mínusem. Díky tomuto přístupu může vzniknout množství obsahově nekvalitních stránek, které nezřídka mohou počtem dorovnávat kvalitní stránky představované propracovanou a originální tvorbou. To v konečném důsledku sníží autoritnost webu. 

Abychom tomuto předešli, je dobré na každé podstránce vytvořit:

  • Originální titulek
  • Krátký meta description
  • Nadpis vystihující daný tag
  • Úvodní text, který dá samotné podstránce význam pro uživatele i vyhledávač

Faktický obsah podstránky potom můžete doplnit rozumným počtem odkazů na obsahovou náplň, která bude spadat pod daný tag. 

Tagy versus kategorie

Z hlediska třídění obsahu jako takového mezi nimi není v podstatě žádný rozdíl. Obecně ale bývá kategorií méně, zato mívají širší záběr.

Použití tagů a kategorií zároveň umožní návštěvníkovi pohlížet na klasifikaci obsahu webu i z jiného úhlu pohledu.

Dalším rozdílem je, že jeden obsahový celek bývá označen více tagy, většinou ale není ve více kategoriích zároveň.

Pro ilustraci uveďme příklad. Jednou z kategorií, která může být zahrnuta i v menu stránek, může být mimo jiné i životní styl. V rámci něj ale právě tagy umožní třídit podobný obsah, například týkající se stravy nebo posilování. Například stránky pod stejnými štítky ale zároveň mohou spadat do různých kategorií – obsah týkající se posilování můžeme kromě životního stylu najít i ve složce volný čas, zdraví, vzhled, nebo mezi obsahem pojednávajícím o konkrétních produktech.

Shrnuto a podtrženo, kategorie a štítky se mohou snadno doplňovat, a tím tvořit přehledný a ucelený systém kategorizace obsahu. 

Tag cloud

Všechny tagy, nebo jen výpis štítků určité skupiny či štítky s tématem související, můžete umisťovat různě. Pro SEO ani pro návštěvníka ale nebude přínosem, pokud bude celý tag cloud přidán na konec každé stránky. Množství odkazů na jednom místě bude působit nepřirozeně pro vyhledávač, a představovat zmatek pro čtenáře. Mezi zobrazeným množstvím odkazů se tak navíc mohou objevit i některé, které budou ve vztahu k tématu daného článku, obrázku, či videa zcela irelevantní.

Zobrazení štítků se dá elegantněji vyřešit tak, že návštěvník na konci stránky uvidí jen tagy týkající se témat tvorby, nebo s tématem aspoň související. Dobrou volbou je omezit počet zobrazovaných tagů na určité rozumné číslo. Další možností je i třídit tagy podle relevance nebo počtu zobrazení, a tím rozhodovat o jejich zobrazení či nezobrazení.

Tag cloud můžete v rámci stránek zobrazovat i v podobě klíčových slov, díky kterým se na web dostávají návštěvníci z organického vyhledávání. Jedná se o jednu z funkcí služby Google Analytics. 

8 rad, jak z použití štítků vytěžit maximum

Pokud se rozhodnete štítky na svých stránkách používat, zkuste při jejich tvorbě rozmýšlet nad následujícími body. To Vám umožní vyhnout se negativům, které by stránce mohlo jejich zavedení přinést.

  • Používejte tagy strategicky, ne nahodile a neuváženě. Z nepromyšleného používání posléze mohou pramenit chyby vysvětlené níže.
  • Stanovte si rozumný počet štítků, o kterém si zvládnete udržet přehled.
  • Jednotlivé štítky by měly vycházet z analýzy klíčových slov. Nevymýšlejte je náhodně.
  • Štítky se nesmí prolínat s kategoriemi. Místo doplnění specifičtější možnosti výběru a klasifikace pak mohou na stránkách vytvořit chaos.
  • Pokud web tvoří a spravuje více lidí, zaveďte ucelený a kontrolovaný systém tvorby štítků. A ideálně zajistěte, aby ho každý, kdo bude mít práva tagy vytvářet, dodržoval.
  • Každý tag by měl obsahovat více odkazů na obsah. Pokud dojde k situaci, kdy je v jeho podstránce obsažen pouze odkaz na jednu stránku s tvorbou, mohou vznikat duplicity, a web navíc zbytečně bobtná.
  • Vytvořte podstránkám strukturu a obsah, tím se zvýší jejich přínos pro uživatele i SEO.
  • Dbejte na správné interní prolinkování, a to i z hlediska efektu na hodnocení jednotlivých odkazů.

Pozor na 5 častých problémů, které mohou vzniknout nesprávným používáním štítků

1. Duplicity

Duplicitní obsah je jednou z chyb, díky kterým může být Váš web nedostatečně indexován. Pro web představují jeden z hlavních problémů nejen v souvislosti se štítky, ale i z hlediska indexace.

K této situaci dojde, pokud budete mít štítky zahrnující pouze jeden odkaz, případně více velmi podobných štítků zahrnujících skupinu stejných odkazů. Vzhledem k problémům s indexací a crawling budgetem, k nimž duplicity vedou, je potom potřeba situaci nějak řešit – zákazem procházení, indexace, kanonizací nebo přesměrováním.

Ideální je ale těmto událostem raději předcházet, a to rozumným managementem štítků a kontrolou jejich obsahu. 

2. Narůstající počet stránek

Velké množství podstránek navýší celkový počet stránek na webu. Nejen, že vyhledávač bude muset projít více stránek, ale v důsledku toho se stránky vašeho webu budou i déle načítat.

Znatelně ovlivněny budou zejména velké weby, tedy ty, které mají objemově desetitisíce stránek, a větší.

 3. Nízká kvalita stránek 

Při nadměrném množství štítků vznikne přímo úměrně i nadměrné množství podstránek, jejichž kvalita bude velmi pravděpodobně o dost nižší, než kvalita faktického webového obsahu. Jedná se zejména o situaci, kdy budou archivy štítků obsahovat pouze výpis článků, fotek, videí, nebo jakéhokoli jiného obsahu.

To v konečném důsledku sníží autoritnost stránek a pozice v SERPu, a navíc nahrává vzniku duplicit. 

4. Hromadění tagů

Pokud nebudete schopni vést v patrnosti, kolik a jakých štítků používáte, snadno se může stát, že budete tvořit nové tagy, které budou příliš podobné těm starým. Tímto způsobem může vznikat nejen nepřehledný tag cloud, ale i všechny problémy uvedené výše.

Tedy množství stránek s nekvalitním obsahem, delší doba načítání a zvýšené riziko duplicit. 

5. Interference s kategoriemi

Jak už je zmiňováno výše, štítky se s kategoriemi nebo sekcemi webu nesmí překrývat. Stránky by pak zbytečně plnily podstránky bez jakéhokoliv významu pro klasifikaci tvorby a obsahu.

Štítky tedy nezapomeňte zvolit tak, aby členily obsah na základě jiných měřítek, nebo aby byly alespoň specifičtější, než kategorie. 

Nepodceňujte samotný obsah webu

To platí nejen u obsahových webů, ale i u eshopů. Štítky jako dřevěné, značkové či levné zboží nebudou mít žádný smysl, pokud se v sortimentu takové zboží nebude nacházet.

Podobný princip můžeme aplikovat i na články a další webovou tvorbu. Jestliže se daným tématem blog dostatečně nezaobírá, nemá smysl tvořit k tématu se vztahující štítky jen kvůli SEO a faktu, že se jedná o často vyhledávané fráze. Stránky zbytečně porostou na objemu, zatímco zklamaný čtenář bude odcházet, jelikož na webu nenajde to, co hledal. 

Tagy tedy na jednu stranu můžou obohatit váš web, nabízejí nové možnosti členění obsahu, a představují způsob, jak zvýšit kvalitu a strukturovanost stránek z pohledu vyhledávačů i návštěvníků. Na stranu druhou s sebou nesou rizika, která se při zanedbání managementu tohoto nástroje projeví jako přesný opak jeho benefitů.

Co si myslíte vy o využití štítků na obsahových webech? A používáte je na tom svém? Budeme se těšit na vaše názory a zkušenosti v komentářích!

O autorovi

redaktor

O všem možném pro Vás píše tým z internetového magazínu www.muzskystyl.cz

O nás

 

MužskýStyl.cz už od roku 2013 pravidelně přináší novinky ze světa pánské módy, oblékání, vztahů a žen, zdraví a sportu, dobrého jídla a pití, zábavy, bydlení, financí a další zajímavá témata, která každému správnému gentlemanovi nesmí uniknout. Mužský styl udává styl, trendy tak, abysme my chlapi šli s dobou, která se mění ze dne na den. Avšak my jdeme s dobou a nic nás nezastaví!






Chceš moderní hodinky s chytrými funkcemi? Stylové Apple Watch SE 2022 jsou tu pro tebe!

Styloví muži, potřebují občas vypadnout s partou a strávit volný víkend někde na chatě. Ideální příležitost na pánskou jízdu je podzimní vinobraní. Skvělou párty zažijete, když si najdete ubytování na Jižní Moravě v pěkném vinném sklípku, kde se dobře najíte, pobavíte a navíc otestujete kvalitní vínka při degustaci. Pokud vinobraní nestihnete, rezervujte si chaty na Silvestra, kde s partou oslavíte příchod nového roku a k tomu si v případě vhodných sněhových podmínek výborně zalyžujete.