Kdy nastoupí elektromobily na český trůn?

Od dne 11.5.2017

V roce 2017 to ještě zcela určitě nebude, v roce 2020 patrně také ne. A co o dalších pět nebo deset let později? Revoluci v alternativní dopravě na českých silnicích zatím nic nenasvědčuje, přesto na auta s elektromotory začínáme myslet.

Jaký model by si Češi nejvíc přáli? Proč si v Česku zatím nekoupíte elektromobil Renault a jak na situaci reaguje „domácí“ automobilka Škoda?

Ekonomická i ekologická šetrnost, dosud netušené jízdní vlastnosti nebo možnost propojit vlastní vůz s chytrým telefonem. Elektromobily na svůj největší rozmach u nás stále čekají, přitom s předsudky bojují stále silnějšími zbraněmi.

Pořizovací ceny klesají, především dojezdová vzdálenost na jedno nabití pak stoupá. Česká vláda navíc přislíbila do tří let zřídit až 1 200 nových nabíjecích stanic. Co na to zákazníci?

Vítr bez emisí vane z Německa

Přes veškerá opatření se Německu nedaří snížit produkci emisí, a naši západní sousedé proto bijí na poplach. Podle posledních prohlášení by se zde do patnácti let měly prodávat pouze elektromobily. I proto jsou německé značky v čele vývoje.

Automobilka BMW přišla s plánem vybavit elektromotorem do 10 let všechny své vozy už v roce 2015. Její elektromobil BMW i3 se stal vůbec prvním sériově vyráběným modelem na světě a u nás je jedním z nejvyhledávanějších elektromobilů – zatím alespoň na internetu. BMW i3 vyniká skvělými jízdními vlastnostmi – z nuly na sto dokáže zrychlit do sedmi vteřin. Základní pořizovací cena modelu začíná asi na 916 000 Kč a v roce 2017 by se na trhu měla objevit jeho další verze.

Vyšší dojezd jako hlavní úkol

Také Volkswagen zelektrizoval své nejpopulárnější vozy. Ačkoliv modely e-Golf a e-Up! skrývají pod kapotou akumulátor, zvenčí působí jako běžná „neelektrická“ auta. Nabízejí velice slušné svezení a výdaj na palivo kolem padesáti haléřů za kilometr. Z tohoto úhlu pohledu jde tedy o elektromobily, jejichž provoz se jednoznačně vyplatí. Ne každého však nadchne dojezd do 100 kilometrů na jedno nabití.

Na loňském autosalonu v Paříži tak Volkswagen představil koncept revolučního modelu I.D., který by měl přijít na trh v roce 2020. I.D. vypadá jako opravdové auto z budoucnosti. Přední světla jsou navržená ke komunikaci s ostatními řidiči a namísto zrcátek slouží technologie e-mirror. Kromě toho by měl vůz nabídnout velmi slušný vnitřní prostor a hlavně nadstandardní dojezd až 600 km na jedno nabití.

Na domácí frontě klid?

Jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě je francouzský Renault Zoe. Ten způsobil především ve své domovině pozdvižení, u nás však ani 4 roky od zahájení prodeje nepřišel do distribuce. To by se údajně mělo změnit v letošním roce.

Automobilka Škoda svůj vůbec první koncept elektroauta Vision E představuje veřejnosti až letos. Pětidveřové SUV kupé má dva motory s celkovým výkonem 225 kW a pohon na všechna čtyři kola. Elektricky poháněný sériový vůz Škoda by se měl začít vyrábět v roce 2020.

Jako první by však do prodeje měla v roce 2019 jít hybridní plug-in verze Škody Suberb. Podle posledních zveřejněných zpráv by pak Škodovka chtěla do roku 2025 vyprodukovat na trh až pět modelů elektrických automobilů.

EON_Elektromobily typy1

BMW i3 patří mezi nejvyhledávanější elektromobily na českém internetu. Foto: wikimedia.org

EON_Elektromobily typy2

Volkswagen I.D.: seznamte se s autem z budoucnosti. Foto: wikimedia.org

 

Sledujte nás na Facebooku!

Powered by WordPress Popup