Vyberte stránku

Co jste možná netušili aneb Důvody, proč se vám nedaří usnout

Co jste možná netušili aneb Důvody, proč se vám nedaří usnout
Co jste možná netušili aneb Důvody, proč se vám nedaří usnout
Hodnocení

V ideálním světě bychom měli věnovat osm hodin denně spánku, aby se naše tělo zvládlo zregenerovat a načerpalo síly do dalšího dne. Málokdo z nás toto doporučení v každodenním shonu dokáže dodržet, ale když času není nazbyt, měli bychom se zaměřit alespoň na kvalitu našeho spánku.

Strava zásadně ovlivňuje náš spánek

Máte celý den honičku, obědváte v poklusu, zíváte ve stoje, a když konečně v noci ulehnete, tak ne a ne zabrat. Denní únava a noční nespavost je ale přesně opak toho, co potřebujete, aby vaše tělo fungovalo správně a podávalo výkony.

5 tipů, jak si dopomoci stravou k lepšímu spánku:

  1. Ranní káva není problém. Hůře je na tom ale káva při každé schůzce a pak zejména přítomnost kofeinu v organismu v odpoledních hodinách (po 16.00 hod.) Večerní káva způsobí, že se budete na krátké okamžiky v noci budit.
  2. Cigareta před spaním má stimulační účinky. V kombinaci s alkoholem pak dokáže zapříčinit buzení při odbourávání etanolu.
  3. Zapomeňte na těžká jídla, a to zejména k večeři. Raději zvolte lehké bílkoviny (kuřecí, krůtí maso, luštěniny) se zeleninou, celozrnným pečivem, rýží nebo bramborem.
  4. Existují potraviny, které obsahují vyšší množství tryptofanu. Tato aminokyselina vyrábí serotonin, tedy hormon štěstí. “Šťastné potraviny” pak dokážou ovlivnit nejen kvalitu spánku, ale kvalitu života celkově. Které to jsou? Jogurty, sýry, ryby, banány, oříšky, meruňky, rajčata, sušené třešně.
  5. Dopřejte si před spaním šálek teplého bylinného nápoje a probudíte se jako nový člověk. Vhodnými bylinkami jsou meduňka lékařská, třezalka tečkovaná, mučenka pletní, heřmánek pravý, hluchavka bílá, levandule lékařská, mateřídouška obecná.

Hygiena před spaním, především ta duševní

Dejte mozku před spaním oddych od zářící obrazovky, nekoukejte do počítače, do telefonu, ani na televizi. Zbavte se myšlenek, které vám už jednou nedaly spát. Dejte si konejšivou sprchu a vyvětrejte ložnici. Povídejte si s partnerem, pusťte si oblíbenou hudbu nebo se začtěte do knihy. A co funguje jak spánková hygiena nejlépe? Sport. Uvolní napětí, stres, vyplaví hormony štěstí a kromě uvolnění přinese příjemný pocit z toho, že jsme pro své tělo udělali něco dobrého. Dobré je se naučit spánkový rituál a zvyknout si na něj každý den.

Pečlivě vybírejte matraci

Stačí špatný výběr nevhodné matrace a veškerá snaha o kvalitní spánek vyjde vniveč. Pokud se ráno budíte nevyspalí, unavení, ztuhlí, těžkopádní a bolaví, měl by to být pro vás signál, že je vaše matrace stará, proleželá nebo že jste při jejím pořízení možná šlápli vedle.

Správná matrace by vám měla poskytnout pohodlí, uvolnění zádovým svalům a oporu páteři. Měla by být prodyšná, z kvalitního materiálu a kopírovat tvar těla.

Vybrat perfektní matraci je věda, každá část těla totiž vyžaduje jinou oporu a jiný stupeň tvrdosti. Vždy se proto do nákupu pouštějte pouze ve specializovaných prodejnách, kde si můžete matraci vyzkoušet, a s odborným personálem, který vám osobně nebo online poradí, jak na zdravý spánek. Stálicí v oboru je český výrobce matrací a postelí

O autorovi

redaktor

O všem možném pro Vás píše tým z internetového magazínu www.muzskystyl.cz