CNG krok za krokem. Vyplatí se jezdit na stlačený zemní plyn?
Stlačený zemní plyn neboli CNG je relativně nejčistší alternativní variantou paliva pro pohon motorových vozidel. Motory na CNG produkují výrazně méně emisí než motory benzinové, zároveň lépe vyhovují z hlediska tvorby oxidu uhličitého.
Jejich provoz je hospodárnější. Jaké jsou jeho další výhody?
Alternativní doprava má zelenou u vládních organizací po celém světě a vývoj v této oblasti jde u automobilek stále dopředu. Také u nás je CNG (Compressed Natural Gas) součástí koncepce ministerstva dopravy na podporu ekologických paliv.
Snese ale stlačený zemní plyn srovnání s ostatními palivy z hlediska řidiče? A jaké máte možnosti, pokud se pro pořízení auta na CNG rozhodnete?
Obsah článku
CNG a finance
Náklady na provoz jsou u aut na plyn nejnižší ze všech paliv. CNG je zatíženo minimální spotřební daní. Spotřeba CNG je zároveň nižší než u benzinu, nafty i LPG. Protože daňový systém je nastaven k trvalé podpoře ekologicky příznivých technologií, ceny CNG by se měly vždy pohybovat přibližně na polovině nákladů na benzin.
CNG auta jsou osvobozena od silniční daně. Podnikatelé tak mohou na provozu ušetřit až několik tisíc ročně. Podmínkou je, aby vozidlo nepřekročilo hmotnost 12 tun. U některých značek je možné platit za auto na plyn nižší povinné ručení.
Přestože mají auta na CNG vyšší pořizovací cenu a řidič si zpravidla připlatí i za servis, díky nízkým provozním nákladům by se rozdíl měl v brzké době vrátit.
CNG a praktičnost
CNG auta jsou méně hlučná díky vysokému oktanovému číslu paliva. Lepší směšování plynu se vzduchem má za důsledek rovnoměrnější plnění válců, menší zatěžování motoru a tím pádem i jeho vyšší výkon.
Průměrné CNG auto na zemní plyn má dojezd 450 – 550 km na jednu plnou nádrž. Plnících stanic v České republice je již nyní několik desítek a tento počet bude dále narůstat.
Pro představu, jen město Brno jich má v současnosti celkem pět.
Dojet si doplnit palivo by tedy neměl být problém, pokud je ovšem řidič dostatečně obezřetný. S pomocí tzv. „domácích plniček“ je možné plnit auto na CNG plynem také doma z plynovodní přípojky.
CNG a bezpečnost
Na rozdíl od vozidla na LPG má auto na CNG snížené omezení vjezdu do podzemních garáží. Pokud garáž splňuje určité požadavky (počet míst k stání nebo vybavení detektory), český zákon parkování připouští.
Ve skutečnosti jsou auta na CNG velmi bezpečná. Zemní plyn má vysokou zápalnou teplotu a ve vozidle je uskladněn v silnostěnných tlakových nádobách jištěných bezpečnostními ventily. Riziko exploze nádrže je tedy minimální.
Pořízení auta na CNG
Přestavba na CNG u stávajícího benzinového automobilu je poměrně nákladná záležitost – až dvakrát dražší než populární přestavba na LPG. Tlakové nádrže jsou navíc velmi těžké a často zaberou jedno místo k sezení.
Snazší cesta k jezdění na zemní plyn tak vede spíš přes nákup automobilu nového. Automobilky na celém světě jsou tlačeny ke stále ekonomičtějšímu a ekologičtějšímu provozu svých vozů. Zákazník si díky tomu dnes může vybírat z čím dál rozsáhlejší nabídky.
Mezi nejvyhledávanější auta na stlačený zemní plyn patří Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel, Fiat Doblò 1.4 T-Jet, Opel Combo 1.4 CNG nebo CNG vozy automobilky Škoda.
Škoda Citygo CNG je stavěná spíše na městské silnice. Zde má v provozu velmi hospodárnou spotřebu a navíc produkuje jen minimum emisí. Nový automobil je možné pořídit pod dvousettisícovou hranicí. Škoda Octavia G-Tec je poháněna motorem, který umí spalovat CNG i benzin. Octavia CNG se hodí i pro dynamickou jízdu na dálnici. Při kombinované spotřebě obou paliv zvládne dojezd až 1 330 km na jedno natankování.
Zemní plyn je považován za jedno z nejekologičtějších řešení automobilové dopravy.
Zdroj: unsplash.com